Spotkanie Lutowe PTF Online

Serdecznie zapraszamy na spotkanie online, które odbędzie się 22 lutego w godzinach 18-20 na platformie Zoom. Gośćmi spotkania będą Michał Trzęsimiech i Katarzyna Mizio z Fundacji Efektywny Altruizm, będącej częścią globalnego ruchu organizacji dobroczynnych działających w duchu filozofii Petera Singera. Poniżej załączamy link do spotkania, abstrakt wystąpienia i sylwetki naszego prelegentów.

Link do spotkania: https://us02web.zoom.us/j/87454425966?pwd=bXdVeWVmTzUrVFBMZ05ZWGlSQnl0UT09

Wprowadzenie do Efektywnego Altruizmu

Podczas spotkania opowiemy Wam historię Efektywnego Altruizmu – ruchu i efektywnego altruizmu – idei, z której ruch ten wyrasta. Wychodząc od problemów filozoficznych, omówimy szereg praktycznych zagadnień związanych z dobroczynnością. Będziemy rozważać, jak czynić dobro w sposób efektywny i jak maksymalizować swój wkład w możliwą poprawę świata, który zamieszkujemy.

Michał jest przedsiębiorcą dobroczynnym. Działa w zaniedbanych, mimo że obiecujących obszarach życia publicznego. Organizator międzynarodowej społeczności Effective Altruism, inicjator jej struktur w Polsce. Studiował filozofię na Uniwersytecie Śląskim i Universitaet Wien.

Katarzyna jest doktorantką Uniwersytetu Wrocławskiego w dziedzinie biologii molekularnej. Wspiera rozwój społeczności Efektywnego Altruizmu w Polsce, koordynatorka ds. kapitału ludzkiego w Fundacji Efektywny Altruizm. Zaangażowana w działania mające na celu redukcję cierpienia zwierząt hodowlanych.

Jeden komentarz do “Spotkanie Lutowe PTF Online”

  1. Dzień dobry,

    ponieważ nadal nie mogę wysłuchać na żywo referatu i nadal też nie ma żadnej możliwości publicznego zadania pytań referentom wcześniej, w jakiejś dyskusji przedreferatowej, więc zadaję te pytanie e-mailowo i tutaj.
    Próbowałam zobaczyć, czym jest ta fundacja, ale niewiele na stronie zobaczyłam. Trochę zdań, że chcemy lepszego świata i to ma być efektywnie robione i że ważne a trudne pytanie filozoficzne stoją za tym, ale żadne nie zostało zadane.
    Zatem pytam prosto, jakie są filozoficzne podstawy działania tego ruchu. To pierwsze.
    Dwa. Skąd pomysł na efektywność dobra? Tak, jest utylitaryzm, ale tak jak ja się uczyłam, to utylitaryzm jest ograniczony w swoich horyzontach i myśleniu. Zatem pytanie do referentów, o co naprawdę chodzi o dobro czy o efektywność i w ogóle jak oni rozumieją „efektywność dobra”.
    Trzy. W zaproszeniu pojawia się przywołanie Petera Singera. Dla wielu ludzi to kontrowersyjny człowiek, jeśli jest prawdą, że jego książka o etyce jest najpopularniejsza w krajach anglosaskich, to straszna perspektywa dla nas. Pamiętam jedną z lektur Singera, ona mi pokazała, że facet myśli ciekawie i stawia ciekawe zagadnienia, więc nie chcę utopić go w morzu potępienia, nie, zachowuję myśl, że to ciekawy człowiek, ważne też jest dla mnie jego działanie praktyczne, przemawia dzielenie się majątkiem, do czego wielu nie jest zdolnych w ogóle, ale to, co w kontekście dobra, dyskwalifikuje mi Singera jako człowieka działającego, to wybór kogo zastrzelić: dorosłego szympansa czy niemowlę. Odpowiedź Singera, że niemowlę jest ludzką katastrofą. Zatem pytanie do referentów jest też pytaniem o ich ideowe wybory i o to, za kim w swoim życiu chcą podążać, bo wybory filozoficzne nie są neutralne w ludzkiej przestrzeni.
    Cztery. Referentka została przedstawiona jako osoba zaangażowana w prawa zwierząt. Moje pytanie, które od jakiegoś czasu stawiam w związku z kwestiami zwierząt, są takie. Jak widziane są relacje między ludźmi a zwierzętami, a pisząc prosto, czy zwierzęta zostają postawione ponad ludźmi. Jeśli tak, a kwestionuje to bardzo wielowiekowy porządek, to z jakich powodów i, bo dalej, to nie jest ani oczywiste, ani – dla mnie – dopuszczalne, jeśli referentka osobiście tak uważa, to z jakich powodów. Co w jej historii życia sprawia, że dokonała takiego wyboru.
    Pięć. Jako chrześcijanin, katolik muszę zapytać o Jezusa. Muszę zapytać, o podstawę dobra dla ludzi i świata, czyli miłość. Co referenci mają o niej do powiedzenia.
    Sześć. I muszę zapytać o Schweitzera. Muszę zapytać o wielkie ideały humanistyczne i ludzkie, które zostają unicestwione w ostatnim czasie. Schweitzer jest jednym z tych, którzy pokazują, jak ludzie w ogóle mogą działać dla innych. Jest taką płaszczyzną porozumienia. Ergo, jakie płaszczyzny porozumienia ze światem, innymi ludźmi i całością życia widzą referenci.
    I czekam na odpowiedzi tak dotyczące referatu styczniowego, jak i tego.

    Z poważaniem
    Dorota H. Kutyła

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *